خدمت به امام زمان (عج)
نیکان
جمعه 24 شهريور 1396برچسب:نیکان، فرهنگی، اجتماعی, :: 14:13 ::  نويسنده : علی یگانه
خدمت به امام زمان (عج)

بهترين و مؤثرترین راه رسيدن به بالاترين درجات عرفان و سیر و سلوک، قرار گرفتن در ظل توجهات و عنایات امام زمان(عج) و اوليای الهي است. بهترين راه جلب توجه ولی الله الاعظم (ع) و اولياي الهي نیز خدمت صادقانه به آنها است. از طرف دیگر، بهترين راه خدمت صادقانه به امام و اولياي الهي کمک به انجام اراده و قصد و نيت ايشان است. در نتيجه  بهترين راه براي نزديک شدن روحانی به امام و استمداد از روح اعظم الهی، خدمت به تحقق اهداف و اراده امام زمان (عج) است.

پس از علم به این جایگاه می‌توان گفت: خدمت به ولی خدا مقدّم بر همه نوافل و مستحبات است.

حاكمیت جهانی سازمان‌یافته بر اساس توحید و رهبری دنیایی آكنده از برابری و عدالت،‌ به اندازه‌ای اهمیت دارد كه پیامبری همچون حضرت عیسی (عج) ‌برای یاری چنین حاکمی از آسمان فرود خواهد آمد و امامی هم چون امام صادق (ع) ‌برای خدمت كردن به او آرزوی درك حضور او را دارد: «لو ادركته لخدمته ایام حیاتی»؛ اگر دوران او را درك می‌كردم،‌ همه روزهای زندگیم را در خدمت به او می‌گذرانیم. (الغيبة نعماني، ص245)

همچنین باید توجه داشت که بی‌تردید خادمین دوران ظهور،‌ همان خادمین دوران غیبت‌اند. آنها كه پس از ظهور شایستگی خدمت می‌یابند، ‌همانها هستند كه در دوران غیبت خدمت به اهداف امام و تلاش برای جریان مقاصد ایشان در پهنه گیتی‌ را سر لوحه‌ زندگی خویش قرار داده‌اند.

خدمت به ولی خدا در روایات اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است:

1.       پیامبر اکرم (ص) در سفارش خویش به مردم، خدمت به حضرت امیرالمؤمنین (ع) را سرلوحه وظایف ایشان برشمرده و فرمودهاند:«مَعَاشِرَ عِبَادِ اللَّهِ- عَلَيْكُمْ بِخِدْمَةِ مَنْ أَكْرَمَهُ اللَّهُ بِالارْتِضَاءِ، وَ اجْتَبَاهُ بِالاصْطِفَاءِ، وَ جَعَلَهُ أَفْضَلَ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ- بَعْدَ مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْأَنْبِيَاءِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع...» ای مردم بر شما باد خدمت کردن به کسی که خداوند متعال او را به رضایت خویش گرامی داشته و با گزینش خویش انتخاب کرده و او را بعد از محمد (ص)؛ سید انبیا، برترین اهل آسمان و زمین قرار داده است. (التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص 127)

2.       در برخی از روایات آیه شریفه "وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ" به این صورت تفسیر شده است:وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ عَلَى خِدْمَتِهِمَا، وَ خِدْمَةِ مَنْ يَأْمُرَانِكُمْ‏؛ یاری بگیرید از صبر بر خدمت کردن به محمد (ص) و علی (ع) و خدمت کردن به هر کسی که شما را مأمور به خدمت به او می‌کنند. (التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص 238)

3.       طبق نقل منابع روایی در واقعه لیلة المبیت، يعني شب هجرت پیامبر از مکه به مدینه، وقتی پیامبر نظر امیرالمؤمنین (ع) را در مورد خوابیدن ایشان در بستر پیامبر می‌پرسد و خاطرنشان می‌سازد که احتمالا جانش به خطر بیفتد، امام علی (ع) در جواب پیامبر میفرماید: «رضیت أن یكون روحی لروحك وقاء ، ونفسی لنفسك فداء ، بل رضیت أن یكون روحی ونفسی فداء لاخ لك أو قریب أو لبعض الحیوانات تمتهنها و هل احب الحیاة إلا لخدمتك»؛ راضی هستم که جان من فداي جان تو و روح من فداي روح تو باشد. بلکه راضی هستم که روح و جانم فدای دوست و خویشاوند تو و یا حیواناتی که خود را برایت به مهنت میاندازند، شود. زندگی را فقط برای خدمت کردن به شما دوست دارم.

همچنین طبق برخی از روایات دیگر نیز خدمت کردن، اشرف عبادات محسوب می‌شود و از همین رو امام علی (ع) در یکی از فرازهای دعای کمیل قدرت و توفیق این خدمت را از خداوند متعال درخواست میکند: قَوِّ علی خِدْمَتِكَ جَوارِحی؛ اعضای بدن مرا برای خدمت به تو نیرومند ساز.

اصولا امام مولا و ولی نعمت ماست و طبق آیه ششم از سوره احزاب «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم»؛ پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است (اراده پيامبر درباره تصرف در جان و مال آنها بر اراده خودشان مقدم است) ما عبد و زیردست او هستیم. لذا اصولا باید تمام دارایی مالی و جانمیمان وقف او شود و جز اینکه همانند یک غلام حلقه به گوش در خدمت ایشان باشیم و مقاصد ایشان را مهمترین هدف زنده بودن خویش بدانیم، هیچ کار دیگه ای نداریم. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: